Klubové závodní Polo - člen Pavouk

Tento článek je věnován autokrosaři Honzovi Grubnerovi alias čestnému členovi Pavoukovi, který vozidlům Volkswagen Polo dává druhou a bez nadsázky poslední šanci před jejich samotným a totálním znehodnocením, kdy je však předtím promění v závodní speciály. Můžete se laicky domnívat, že se jedná o závody ve "vyšumělých" vracích, avšak realita je taková, že se jde o dosti časově a finančně nákladný koníček.

honza2

Co je to autokros?

Jsou to závody speciálně upravených vozů a bugin, dle předpisů stanovených pro tento druh sportu a dělí se do jednotlivých divizí dle předpisem daných specifikací. Jezdí se na speciálních okruzích s přírodním povrchem (hlína, štěrkopísek, jíl apod.), kdy jsou pouze na některých tratích starty s asfaltového povrchu. Délka jednoho okruhu se pohybuje zpravidla do jednoho kilometru a vozy na nich podle povětrnostních podmínek dosahují průměrně ryhlosti 80 km/ hod. Úpravy na speciálch spočívají zejména v tom, že vozidlo musí být na tyto závody v patřičné individuální kondici a připravenosti. V případě Honzy proběhlo odstranění veškerého přebytečného původního vybavení vozidla s maximálním odlečením až na plech (audio aparaturu při závodech opravdu nevyužijete), umístění viditelných zadních brzdových svítilen, dodržení základních bezpečnostních prvků jako je závodní sedačka, pásy, zvýšení podvozku s pneumatikami nejvyššího vzorku, naladění původního motoru o obsahu 1600 ccm3 (v rámci zachování závodní kategorie nelze použít vyšší obsah) s otevřeným vzduchovým sáním a dodatečným ovládáním pro zvýšený přísun paliva.

honza3

Mnohým divákům, ať již přímo na závodech nebo u přenosů na TV obrazovkách, to může připadat jako hezký koníček a zábava, ale opak je pravdou. Když se tu budeme bavit o finanční náročnosti a pokud nemáte své sponzory, tak musíte přihlížet na to, že na každý závod se vozidlo musí přepravit na podvalníku (vozidla nejsou technicky způsobilá pro provoz na pozenmních komunikacích), kdy tímto financujete přepravu a poté další náklady na vlastní závody. Při těchto závodech pravidelně dochází k různým střetům s jinými vozidly a k poškození jak jednotlivých dílů (nápravy, tlumiče, kola, pneumatiky, motor atd.), tak samotné samonosné karoserie. Naposledy se Honzovi podařilo přetočit přes střechu, ale i tak bylo Polo nadále pojízdné a přes toto poškození je nadále připraveno na další závod. Po každém závodu následuje důkladné odbahnění, čištění a generálka takřka celého skeletu s motorem do té doby dokud je možné vše opět opravit. Jak bylo již na začátku článku nastíněno, Honza má v záloze další Polo, které současně bude připravovat k dalším závodům a je otázka času, kdy jeho současné vypoví zaloužilou službu.

honza4

Kdo je autokrosař

Zatímco jiní tráví zimní víkendy na horách, autocrossař je zalezlý v garáži, kde vymýšlí a připravuje svůj speciál na novou sezónu. V létě, kdy všichni jezdí k vodě, na chaty a dovolené, jezdí on na víkendové závody, kdy v pátek posedí s přáteli, probere techniku a v sobotu a v neděli závodí. Vrací se domů v neděli v noci, unavený, špinavý od bláta a šmíru. Někdy šťastný z úspěchu povzbuzen do dalšího klání, nabitý adrenalinem, jindy zklamaný neúspěchem, rozhodnout se vším skončit... ale v pondělí ráno již přemýšlí, kde se stala chyba, aby již odpoledne do noci rozebíral svůj speciál a připravoval ho na další závod, vylepšuje, zkouší, improvizuje, předělává a schání prostředky, kde se dá, pomáhají kamarádi a přátelé s výrobou specifických dílů, ale vše se vyrobit nedá, jsou věci, které je nutné koupit, a to bývá někdy problém.

honza5

Fotogalerie

foto1
foto2
foto3
foto4
foto5
foto6


Závody na autokrosové trati Homolka - reportáž

honza5

V neděli 2. října 2016 v Poříčí nad Sázavou se konaly autokrosové závody pod názvem "Poslední jízda plechových miláčků". Na trati Homolka, která je známa svým náročným členěním, s povrchem hlíny a písku, lomenými zatáčkami do kopce, skokánkem a velice dlouhou startovní rovinkou, bylo mezi zúčastněnými závodními speciály k vidění i vozidlo Polo. Za jeho volant opět usedl Honza Grubner a ostatním pilotům předvedl, že jeho speciál v dané kategorii obsahu motorů je velikým konkurentem. Hned při rozjížďce se umístil na druhém místě. Mezi jednotlivými závody se v depu prováděly různé nutné opravy a dokonce se našel i čas pro uskutečnení menšího rozhovoru.

Honzo, jak ses dostal vůbec k autokrosu?

Nejdříve jsem na závody jezdil jako divák a pak jsem si řekl, proč to nezkusit osobně?

Jak dlouho jezdíš s tímto závodním speciálem Polo?

Již druhým rokem.

Jak časově a finančně náročný je tento koníček?

Týden před závody jsem neustále v garáži a vylepšuji na autě co se dá. Drahou položkou jsou kvalitní motorové oleje. Používám 10W 60.

Jak tě v tomto koníčku podporuje tvá přítelkyně?

V ní mám velkou oporu. Je vždy nešťastná před závody a drží palce.

Jaký je tvůj největší úspěch ze závodů?

Minulý rok jsem získal 4. místo.

Jaký je tvůj nejlepší a nejhorší zážitek ze závodů?

Jako nejlepší? Minulý rok jem auto otočil na střechu, což byl nejlepší zážitek. Nejhorší je, když tě někdo vytlačí z dráhy a pak si zničíš auto, nemůžeš pokračovat a na závodech končíš. Auto krossové závody nejsou demoliční derby a mnoho lidí by se mělo naučit jezdit fair play.

Uvedenému rozhovoru a setkání na závodech předcházelo náhodné seznámení zakladatele a předsedy Volkswagen Polo clubu, Lukáše Hanáka alias SantaLucka při jeho návštěvě v jednom pražském autoservisu, kde Honza pracuje jako automechanik.

Předseda klubu dodává, že Honza se stal čestným členem Volkwagen Polo clubu a jeho album naleznete pod klubovou přezdívkou "Pavouk". Na závěr je nutné sdělit, že na trati Homolka vybojoval 5. místo a celkově v sezóně 2016 se umístil na šesté příčce, za což mu velice gratulujeme. Podpora ze strany našeho klubu byla patřičně prezentována u tratě vyvěšeným klubovým transparentem.

Fotogalerie

foto01
foto02
foto03
foto04
foto05
foto06
foto07
foto08
foto09
foto10
foto11
foto12
foto13
foto14
foto15
foto16
foto17
foto18

Pokud někdo v našem klubu má cokoliv, co by mohl nabídnout Honzovi na jeho Polo (zejména ramena a další podvozkové díly), tak se mu prosím určitě ozvěte (přes zprávu na facebook) nebo na e-mailu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. a domluvte se jak na ceně, tak způsobu předání různých dílů. Bude určitě moc rád.

Text a foto: předseda SantaLuck

Odkazy

Prnda Notorsport (facebook)

Osobní stránky Honzy Grubnera (facebook)

Videogalerie ze závodů (Youtube)