Brzdové kotouče a destičky - výměna

Úvodem

Jedná se o návod pro Polo 6N1/ 6N2 1,9 D/ 1,9 SDi. Lze uplatnit i pro další modely, ale mohou se lišit rozměry kotoučů či destiček.
Velikost kotouče: 239mm (chlazený)
Rozměr destiček: 141,55 x 50,44-51,2 x 15,3-17,3 (délka x šířka x tloušťka)

Výměna brzdových destiček či kotoučů není složitá, ale rozhodně ji nedoporučuji začátečníkovi. Jde přeci jen o součást auta na které záleží váš život. Co se týče materiálu, pokud chcete kvalitní destičky,které moc nepráší, doporučuji od firmy ATE (mají i výborné kotouče). Pokud chceme rozumnou kvalitu/cenu dá se použít např. kotouč od firmy Starline a k tomu destičky Ferodo (desky od Starline hodně práší a špiní kola, ale brzdí také slušně).

 

Připravte si

Nejprve si připravíme nářadí. Budeme potřebovat imbus č.8, plochý klíč č.11, plochý šroubovák, smirek, hadičku a nádobku na odvzdušnění, brzdovou kapalinu a přip. i gumovou paličku.

 

Postup

Zajistíme auto proti pohybu a sundáme kolo. V zadní části třmenu je pod gumovou krytkou imbus (jsou tam dva). Oba dva úplně vytočíme a hlavně dávat pozor pozor ať se nám šestihran neprotočí, měli bychom problém s jejich vyndáním. Dávejte také pozor na délku šroubů, u některých Pol je horní šroub delší, tak ať je nezaměníte (šrouby mají rozměr M8x55 a M8x45). Když jsou šrouby venku, sundáme samotný brzdič. Můžeme buď použít gumovou paličku a vyklepnou brzdič ve směru šipky 1, následně pak vyklepnout nahoru, či do otvoru vložit plochý šroubovák a mírně zapáčit. Pokud máme brzdič venku, můžeme se pustit do kontroly. Je důležité , aby pístek nebyl orezlý (pokud je, musíme ho vyndat, lehce obrousit smirkem, aby byl lesklý a nejlépe dát nové těsnění s novou prachovkou – příp. objednávací číslo pro AutoKelly je AT 250022). Po optické kontrole ho zatlačíme zpět do brzdiče rukou či šroubovákem. Zkontrolujeme také, zda se vodící čepy pohybují zcela volně (běhají v teflonovém pásku který je ukryt uvnitř ochranné gumy). Když bychom měnili i kotouče, nyní je nejlepší doba na výměnu. K náboji je kotouč přišroubován jedním křížovým šroubem, díky kterému se nám při nasazování kola kotouč neotáčí vůči závitům pro šrouby kol. Tento šroub povolíme a kotouč sundáme. Pokud kotouč necháváme původní, doporučuji ho nechat ,,stočit‘‘ u soustružníka. Díky tomu si destičky lépe sednou. Následuje nasazení destiček do třmenu. Destičky tam jdou ztuha, ale musí sedět přesně. Nejlépe ještě před osazením všechny plochy vyčistit od případných nečistot. Delší destička jde na stranu od motoru, kratší pak k motoru - nezaměnit. Po kompletaci nasadíme brzdič zpět do držáku a dbáme na správnou polohu zobáčků u destiček. Hlídejte si hlavně destičku blíže k motoru, která ráda vypadává. Pokud vše sedne, zaklapneme brzdič i nahoře a zašroubujeme imbusy v zadní části brzdiče. Ještě před nasazením kola je dobré brzdovou soustavu pomocí odvzdušňovacího šroubu na brzdiči zbavit vzduchu (klíč č.11). Než vyjedeme, zkusíme několikrát zabrzdit, abychom se ujistili že je vše v pořádku. Celá výměna se dá bez problémů zvládnou za půl hodinky.

 

Autor

člen Axetom


Fotogalerie

foto1
foto2
foto3
foto4
foto5
foto6

Upozornění

Veškeré informace a fotografie uvedené na těchto stránkách podléhají autorským právům. Jakékoliv kopírování a šíření bez souhlasu Volkswagen Polo clubu může být považováno za protiprávní. Z tohoto důvodu vždy zažádejte o individuální povolení. Volkswagen Polo club nenese žádnou odpovědnost za jakékoliv případné škody v souvislosti s využitím uveřejněných článků. Články byly sepsány jednotlivými členy nebo jinými osobami za základě jejich dobré vůle bez odborného vzdělání v automobilovém oboru.

Přihlášení