Výměník topení (klimatizace) - výměna

Úvodem

Pokud se Vám začne při zapnutém topení mlžit okno, event. máte mokré koberce a začnete pociťovat i typický zápach teplé chladící kapaliny, která také víceméně rychle mizí - pak je Váš problém na 99% v tekoucím výměníku topení. Ten se naneštěstí nachází přímo pod palubní deskou v plastovém kompletu topení (případně i s klimatizací), takže Vás čeká perná práce s kompletní demontáží palubky.

 

Příprava

  • Vysát okruh klimatizace (pokud ji máte) a při jistotu i dva nové těsnící kroužky -viz. obrázek přechodového tlakového ventilu.

  • Nový výměník topení i s novým těsněním (mě stál Nissens cca 400,-).

  • Pokud máte starou kapalinu, tak i 3 litry G12 (příp. G11) a destilovanou vodu.

  • Kvalitní nářadí a dobrého kamaráda po ruce.

Postup

  1. Nechat auto trochu vychladnout, otevřít topení naplno, odvíčkovat a vypustit chlad. kapalinu – já to pouštěl přes spodní hadici u chladiče, to úplně stačí.

  2. Odpojit baterku.

  3. Vyndat oba airbagy, pozor na malé žluté konektory a správnou polohu kroužku pod volantem při zpětné montáži.

  4. Vyndat a odpojit volant (poznačit fixem polohu na středu) a budíky z kapličky.

  5. Vyndat a odpojit radio (mějte u sebe kód autoradia) a repro v palubce, případně HF a changer.

  6. Demontovat středový panel palubky s ovladači – odpojit veškerou elektriku (okna, klima, zapalovač, vyhřívání z. okna, varovné blinkry, atd.).

  7. Podle zmiňovaného návodu provést demontáž oholené palubní desky – odpojit plastové roury rozvodů teplého vzduchu, odpojit elektriku topení a klimy – pozor zjistil jsem, že pokud máte nový typ budíků (podsvícené) jako já, tak jsou výztuhy a šrouby palubky za nimi malinko jinak a hůř dosažitelné – řeší prodloužené klíče.

  8. Pro vyndání palubky je třeba vyndat i konzolu pod popelníkem – odšroubovanou palubku opatrně stáhnout a vyndat.

  9. Rozpojit trubky klimatizace povolením hliníkové klemy (a nejlépe je ihned uzavřít nějakým krytem nebo aspoň lepenkou) a stejně tak odpojit obě hadice chladící kapaliny z výměníku topení v motorovém prostoru.

  10. Povolit v motorovém prostoru matice držící komplet topení – jsou pod krycí dekou na příčce – viz. foto.

  11. Odšroubovat prostřední plastové díly z kompletu topení – viz. obrázek a celý box vyháknout a vyvěsit z úchytů a vyndat ven, případně si povolit táhla na regulaci topení – ty drátky se rády lámou (stejně jako světlovody) tak pozor.

  12. Schránka topení tvoří jeden celek s klimatizací, takže kromě výměníku topení je zde umístěn i výparník klimatizace, ventilátor s předřadnými odpory a klapka se servomotorem na vnitřní cirkulaci, celý komplet je ze dvou dílů, které jdou po odcvakání kovových sponek rozpojit po vyšroubování spojovacích šroubků a tak provést výměu pouze topení, jak je zřejmé z obrázku – zde je vidět i místo úniku na starém výměníku a zbytek chladící kapaliny v odkapové misce.

  13. Celý komplet boxu vytřít a vyčistit do sucha, opatrně nasunout nový radiátor – pozor aby jste ho tam necpali se spodním plastovým krytem, ten je jako ochrana pouze při transportu – sesadit box dohromady, zkontrolovat volný chod klapky a můžete v opačném pořadí začít s montáží, baterku připojit až nakonec!

  14. Poté co bude vše na svém místě a zapojeno, zbývá už jen dotáhnout všechny spoje, nalít chladící kapalinu a nechat systém odvzdušnit při běžícím motoru dokud nesepne ventilátor sahary.

  15. Po vychladnutí případně dolít a zkontrolovat úniky, vyvakuovat a naplnit okruh klimatizace (cca 700 gr. R134a + nějakej olej a případně detekční látka) a teoreticky máte hotovo.

  16. Já pro jistotu ještě dělal základní diagnostiku, výměnu pylového filtru a blbnoucího termostatu v plastovém housingu pod rozdělovačem – to je taky slušnej „voser“.

    Sumasumárum, už jsem měnil palubky a topení na několika autech, ale Polo zatím jednoznačně "nejblbější" – asi proto, že je všude málo místa a plastíky se rády lámou. Pozn. V zásadě stejný postup platí i pro případnou výměnu výparníku klimatizace, jen rozeberete druhou část boxu topení. Normálním tempem nám to všechno co je výše posané zabralo asi 7 hodin. Teplu zdar!

Autor

RON


Fotogalerie

foto1
foto2
foto3
foto4
foto5
foto6
foto7
foto8
foto9
gfoto1

Upozornění

Veškeré informace a fotografie uvedené na těchto stránkách podléhají autorským právům. Jakékoliv kopírování a šíření bez souhlasu Volkswagen Polo clubu může být považováno za protiprávní. Z tohoto důvodu vždy zažádejte o individuální povolení. Volkswagen Polo club nenese žádnou odpovědnost za jakékoliv případné škody v souvislosti s využitím uveřejněných článků. Články byly sepsány jednotlivými členy nebo jinými osobami za základě jejich dobré vůle bez odborného vzdělání v automobilovém oboru.

Přihlášení