Zadní tlumiče - výměna

Úvodem

Jelikož na mém Polu došlo k opotřebení zadních tlumičů, které byly již 7 let staré a značně opotřebované, kde u jednoho z nich došlo k jeho poškození, a to že z něho vytekla kapalina, musel jsem oba tlumiče vyměnit. Pokud bych to neudělal, docházelo by k postupnému nerovnoměrnému sjíždění zadních pneumatik, které by za jízdy nepřilnuly k povrchu vozovky. Původní zadní tlumiče byly kapalinové a značky Monroe vyrobené v Belgii. Měly najeto 71 tis. km, které mám ve skutečnosti na tachometru. Zkontaktoval jsem Auto Barum Centrum v Praze-Smíchov, kde jsem měl na výběr z několika značek tlumičů a jejich typu : kapalinové nebo plyno-kapalinové. Vybral jsem si německé kapalinové tlumiče Sachs, které mají dobré vlastnosti v poměru cena/ kvalita.

K demontáži obložení je třeba speciálního nářadí, tzv. hvězdicového šroubováku. Každé obložení je přišroubováno dvěma šrouby. Pokud toto nezvládnete, servis tuto demontáž provede za Vás.

Pro vlastní výměnu tlumičů musí být vozidlo zvednuto na hydraulickém zvedáku. Odšroubují se šrouby kol (pokud máte bezpečností šrouby na kolech, nezapomeňte si do servisu přivézt nástavec pro jejich demontáž). Sundají se kola a může se přistoupit k výměně.

Nejprve se sundá umělohmotná krytka tlumiče v zavazadlovém prostoru a poté se sundá podložka a odmontuje matice tlumiče. Tlumič se demontuje tak, že se demontuje druhá matice z jeho dolního konce a vyrazí se šroub. Tímto je tlumič venku. Pracovník servisu musel pomocí stahovacího nářadí stáhnout pružinu a původní tlumič vytáhnut ven z jeho obložení, který poté byl nahrazen tlumičem novým. Zde bylo třeba seřídit pružinu do správné polohy, nasunout distanční objímku, spodní kroužek ložiska z pryže a utáhnou matici. Poté se uvolní stahovací nářadí. Opticky se zkontroluje stav jeho namontování a nezbývá nic jiného než celou tuto sestavu zpět umístit do vozidla. Montáž obou tlumičů proběhla bez komplikací a práce trvala méně než jednu hodinu. Po této montáži bylo třeba provést zkušební jízdu za účelem správné montáže (to byste poznali, že by tlumiče třeba tloukli atd.). Na kapalinovém tlumiči poznáte jeho správnou funkci tak, že jej roztáhnete a znovu stlačíte a po celé jeho dráze roztahování či stlačování se pohybuje stejnosměrně a plynule. Při tomto testu jsou na tlumiči vidět malé skvrny oleje - to je v pořádku. Při velkém množství oleje je třeba tlumič vyměnit (vyteklé tlumiče). Tlumiče je třeba zlikvidovat tak, že do něho vyvrtáme otvor a vypustíme zbytek náplně, ale o to se za Vás postará servis, kde si tlumiče necháte vyměnit.

 

Připravte si

K demontáži obložení je třeba speciálního nářadí, tzv. hvězdicového šroubováku. Každé obložení je přišroubováno dvěma šrouby. Pokud toto nezvládnete, servis tuto demontáž provede za Vás. Pro vlastní výměnu tlumičů musí být vozidlo zvednuto na hydraulickém zvedáku. Odšroubují se šrouby kol (pokud máte bezpečností šrouby na kolech, nezapomeňte si do servisu přivézt nástavec pro jejich demontáž). Sundají se kola a může se přistoupit k výměně.

 

Postup

Nejprve se sundá umělohmotná krytka tlumiče v zavazadlovém prostoru a poté se sundá podložka a odmontuje matice tlumiče. Tlumič se demontuje tak, že se demontuje druhá matice z jeho dolního konce a vyrazí se šroub. Tímto je tlumič venku. Pracovník servisu musel pomocí stahovacího nářadí stáhnout pružinu a původní tlumič vytáhnut ven z jeho obložení, který poté byl nahrazen tlumičem novým. Zde bylo třeba seřídit pružinu do správné polohy, nasunout distanční objímku, spodní kroužek ložiska z pryže a utáhnou matici. Poté se uvolní stahovací nářadí. Opticky se zkontroluje stav jeho namontování a nezbývá nic jiného než celou tuto sestavu zpět umístit do vozidla. Montáž obou tlumičů proběhla bez komplikací a práce trvala méně než jednu hodinu. Po této montáži bylo třeba provést zkušební jízdu za účelem správné montáže (to byste poznali, že by tlumiče třeba tloukli atd.). Na kapalinovém tlumiči poznáte jeho správnou funkci tak, že jej roztáhnete a znovu stlačíte a po celé jeho dráze roztahování či stlačování se pohybuje stejnosměrně a plynule. Při tomto testu jsou na tlumiči vidět malé skvrny oleje - to je v pořádku. Při velkém množství oleje je třeba tlumič vyměnit (vyteklé tlumiče). Tlumiče je třeba zlikvidovat tak, že do něho vyvrtáme otvor a vypustíme zbytek náplně, ale o to se za Vás postará servis, kde si tlumiče necháte vyměnit.

 

Autor

předseda SantaLuck


Fotogalerie

ee1
ee2
ee3
ee4
ee5
ee6
ee7

 

Upozornění

Veškeré informace a fotografie uvedené na těchto stránkách podléhají autorským právům. Jakékoliv kopírování a šíření bez souhlasu Volkswagen Polo clubu může být považováno za protiprávní. Z tohoto důvodu vždy zažádejte o individuální povolení. Volkswagen Polo club nenese žádnou odpovědnost za jakékoliv případné škody v souvislosti s využitím uveřejněných článků. Články byly sepsány jednotlivými členy nebo jinými osobami za základě jejich dobré vůle bez odborného vzdělání v automobilovém oboru.

Přihlášení