Lanko ruční brzdy - výměna

Úvodem

Na začátku chci upozornit na to, že tento článek je napsán tak, jak jsem to dělal já a že existuje i řada jiných způsobů - lehčích i těžších, jak docílit stejného výsledku. Tento článek v sobě obsahuje vlastně i například výměnu kola, výměnu brzdových čelistí a bubnů a údržbu bubnových brzd a ložisek a je z velké části podobný s jedním článkem na těchto stránkách, proto se demontáží bubnů nezabývám až tak dopodrobna. Celý to začalo tím, že po zimě jsem ruční brzdu musel zatahovat dost vysoko a stejně brzdila špatně. Možnost přitáhnout lanka ruční brzdy jsem vyloučil z jednoduchého důvodu - byla již přitažena na maximum. Napadla mě ještě možnost, že obložení a bubny jsou už sjeté, ale po rozebrání jsem zjistil, že závada bude nejspíš na lankách. Lanka jsou v jednom místě uchycena pouze na kovovém háčku, a tak se jedno lanko prodřelo a zarezlo. Vymontoval jsem ho a rozchodil a hned záhy na to se poškodilo druhé lanko, a tak jsem se rozhodl je obě vyměnit. Lanka jsem koupil v Auto Kelly a ještě jsem se rozhodl koupit nové ochranné čepičky, které zabraňují vodě a nečistotám dostat se do ložisek. Čepičky byly již dost poškozeny, neboť "borcům v servisu" asi nikdo nevysvětlí, že se dají sundat i jemně a bez poškození. Jedno lanko stojí přibližně 290 Kč a čepička asi 25 Kč. Originál lanko stojí asi 800 Kč. Auto jsem postavil na montážní jámu, ale nejvhodnější je v tomto případě asi automobilová zdviž. Pro usnadnění práce jsem vyndal zadní sedadla. Sundal jsem kryt ruční brzdy a lanka úplně povolil vyšroubováním matiček. Polo jsem zajistil klíny proti popojetí a pomocí heveru jsem ho nadzvednul tak, abych mohl vyšroubovat šrouby z kola, které jsem předtím povolil a mohl sundat kolo. Poté jsem jemně a opatrně odstranil čepičku pomocí velkého plochého šroubováku a kladívka. Potom jsem vyndal svorku, která jistí matici držící ložisko. Dále jsem vyndal čepičku na matici a samotnou matici. Za maticí je ještě podložka. Pomocí šroubováku jsem vyndal ložisko. Dále jsem sundal buben. Pokud je ještě nový a v dobrém stavu, jde vyndat i ručně, jinak si musíte pomoct třeba velkým šroubovákem, neboť je na něm vyjetá drážka, a ta brání sundání. Drážku je dobré potom odstranit pomocí pilníku nebo brusky.

Čelisti jsem sundával opatrně, aby nevytekla brzdová kapalina z prasátek. Pokud se tak stane, musíme konkrétní brzdu potom odvzdušnit. Čelisti jsou přichyceny pomocí dvou svorek, ty jsem zatlačením a pootočením uvolnil. Čelisti jsem vyndal a uvolnil z nich lanko ruční brzdy, je tam pouze zaháknuté. Celé lanko je uchyceno pod autem na čtyřech bodech. Na široké hliníkové zapínací svorce, železném háčku, širokém plastovém háčku a těsnící gumou v karoserii. Nová lanka se prodávají bez té železné vodící koncové trubice, a tak jsem pomocí svěráku vyndal ty staré lanka a nasadil tam nové, ale ty už měli jemně menší průměr, a tak v trubici nedržely pevně jako ty staré, a tak jsem je potom zamáznul silikonem, aby se tam nedostala voda a nečistoty. Nové lanko s trubicí se dá nasadit mnohem jednodušeji pokud se sundají ty zadní sedadla a odhrne koberec. Lanka jsem v místech, kde je drženo háčky obmotal černou izolepou, abych zlepšil jejich odolnost vůči prodření. Nasadil jsem zpátky čelisti a správně jsem je pošteloval, aby byly co nejblíže bubnu. Zpětným postupem jsem namontoval ložisko a zajistil ho. Ještě předtím jsem ho pořádně vyčistil v technickém benzínu a profouknul vzduchovou pistolí. S podložkou pod maticí se musí dát hnout pouze pomocí prstu, jinak by se ložisko zadřelo, ale zas nesmí být volné, aby se kolo neviklalo. Potom jsem to celý zamáznul speciální zelenou vazelínou určenou právě do ložisek u kol auta. Nastal menší problém s nasazením nových ochranných čepiček, neboť nejsou originál, a tak jsem uříznul trubku vhodného průměru a pomocí ní a kladívka jsem tam nové čepičky nasadil.

I přes dobře poštelované pakny u čelistí jsem štelovací matičky u ruční brzdy musel dotáhnout téměř na maximum, a tak se ruční brzda musela vytahovat zas dost vysoko, aby se kola zablokovala. Tak jsem pomocí železné trubičky posunul táhlo lanek dál a brzda teď brzdí již na druhém zubu. Rozřízl jsem kovovou trubičku, nasadil ji na táhlo brzdy a stáhnul jí,aby nerezonovala. Nakonec jsem nasadil kola a vše zkontroloval.

Autor

člen Stepan


Fotogalerie

foto001
foto002
foto003
foto004
foto005
foto006
foto007
foto008
foto009
foto010
foto011
foto012
foto013
foto014
foto015
foto016
foto017
foto018
foto019
foto020
foto021
foto022
foto023

 

Upozornění

Veškeré informace a fotografie uvedené na těchto stránkách podléhají autorským právům. Jakékoliv kopírování a šíření bez souhlasu Volkswagen Polo clubu může být považováno za protiprávní. Z tohoto důvodu vždy zažádejte o individuální povolení. Volkswagen Polo club nenese žádnou odpovědnost za jakékoliv případné škody v souvislosti s využitím uveřejněných článků. Články byly sepsány jednotlivými členy nebo jinými osobami za základě jejich dobré vůle bez odborného vzdělání v automobilovém oboru.

Přihlášení