Snímač tlaku oleje - závady a výměna

Úvodem

Tento článek je sepsán s názorným postupem práce pro motor 1.4i 44 kW VW Polo 6N1 r.v. 1997, ale lze rovněž použít na všechny benzínové motory tohoto modelu 6N1 a mladšího modelu 6N2. Ostatní vozidla Polo mohou mít způsob výměny snímače tlaku oleje odlišné. S prací si poradí začátečník a zabere cca 15 minut práce.

 

Příčina závady

Při zahřátém motoru je viditelný únik motorového oleje přes snímač tlaku oleje, které se nachází v zadní části bloku motoru. Úbytek je značný a olej vytéká do zadní části motoru kolem svíčky až na výfuk a poloosu. Pod vozidlem se tvoří velké kaluže oleje. Mnohdy se zbytečně hledá příčina v netěsnosti hlavy nebo olejové vany. Tato závada se může objevit i u nových vozidel vlivem závady komponentu. U starších vozidel je toto způsobeno stářím snímače.

 

Snímač tlaku oleje

Nedostatečné množství oleje v oběhu může mít pro motor nepříznivé následky, úplná absence tlaku oleje však způsobí zadření motoru po ujetí několika desítek metrů. Příčiny nedostatku oleje je rovněž u ucpaných mazacích kanálů a každá porucha tlakového mazání se projeví poklesem tlaku oleje a signál od snímače tlaku oleje (baroskopu) je vyveden na palubní desku a signalizován varovnou kontrolkou. Z tohoto plyne, že pokud se čidlo tlaku oleje poškozené, tlakem olej vytéká ven a dochází k jeho rychlému úbytku.

 

Postup opravy

Nejprve si připravte křížový šroubovák pro povolení šroubů tělesa vzduchového filtru (budou se povolovat pouze 4 šrouby, které jsou rovněž i číselně označeny). Po odšroubování těchto šroubů odmontujte i trubku od sání vzduchu a dále od spodku tělesa vzduchového filtru i hadici od odvětrávání klikové hřídele. Poté až budete mít celé těleso vzduchového filtru demontované, připravte si plochý klíč "24". Na golu rovnou zapomeňte, protože krátkým ořechem čidlo nepovolíte a dále zde není žádný prostor pro manipulaci s nástavci. Upozorňuji předem, že se musí provádět práce na zcela vychladlém a vypnutém motoru a to z důvodu ochrany před různým popálením a dále vzhledem, že je hlava motoru z hliníku, mohl by se závit poškodit!

Snímač tlaku oleje bude mít přes sebe gumový návlek. Ten stáhněte a rozpojte od čidla konektor. Povolte původní snímač směrem doprava. Žádný olej během práce vytékat nebude. Připravte si snímač nový. Já jsem kupoval originální díl VW včetně o-kroužku na závitu za cenu 307 Kč. Jelikož jsem neměl momentový klíč, utáhl jsem snímač tak, jak bylo to původní - žádné extra utahování, aby nedošlo k poškození závitu. Poté nasaďte konektor a převlékněte zpět gumový návlek. Když už máte vzduchové těleso demontované, podívejte se na stav škrtící klapky. Tu jsem rovnou povrchově vyčistil od usazeného karbonu. Poté namontujte zpět těleso vzduchového filtru. Pro kontrolu dobře provedené práce jsem nejdříve před tímto motor umyl vapkou a po montáži jsem kolem čidla umístil papírové ubrousky. Během ujetí prvních 100 km jsem několikrát provedl optickou kontrolu a v těchto místech jsem již nenašel žádnou stopu po unikajícím oleji. Pokud tuto opravu neprovedete, budete muset poté snášet zápach spáleného oleje od rozpáleného výfukového potrubí, které se šíří ventilátorem sání do kabiny a při dešti Vás vždy na tento problém upozorní obrovská olejová skvrna pod vozidlem.

 

Autor

předseda SantaLuck, člen Evžen a ALI


Fotogalerie

foto1
foto2
foto3
foto4

Upozornění

Veškeré informace a fotografie uvedené na těchto stránkách podléhají autorským právům. Jakékoliv kopírování a šíření bez souhlasu Volkswagen Polo clubu může být považováno za protiprávní. Z tohoto důvodu vždy zažádejte o individuální povolení. Volkswagen Polo club nenese žádnou odpovědnost za jakékoliv případné škody v souvislosti s využitím uveřejněných článků. Články byly sepsány jednotlivými členy nebo jinými osobami za základě jejich dobré vůle bez odborného vzdělání v automobilovém oboru.

Přihlášení