Škrtící klapka - závady a čištění

Co je to škrtící klapka?

Škrtící klapka u motoru se skládá z několika částí. Skládá se z:
- kladky, do které je zakotveno táhlo od plynového pedálu
- spínače volnoběžných otáček
- potenciometru, jenž má za úkol dávat informaci o poloze škrtící klapky do řídící jednotky
- servomotoru, kterým se ovládána škrtící klapka řídící jednotkou
- pružiny nouzového běhu, která při přerušení proudu nastaví škrtící klapku do původní polohy

Od plynového pedálu vede táhlo, které ústí do klady škrtící klapky. Čím více sešlapáváte plynový pedál, tím více se škrtící klapka otevírá a nasává se více vzduchu. Součástí škrtící klapky je potenciometr, který dává informace do řídící jednotky o poloze škrtící klapky společně otáčkami motoru a množství nasátého vzduchu. Řídící jednotka koordinuje na základě těchto získaných informací vstřik paliva. Pomocí servomotoru ovládá škrtící klapku a udržuje volnoběžné otáčky. Časem se ale škrtící klapka zanese karbonem, který má vliv na její funkčnost a její bezchybný provoz, proto je zapotřebí ji od zaneseného karbonu se zbavit vhodným čisticím přípravkem. Osobně používám odmašťovač brzd ve spreji a důkladně vše očistím netřepivým hadrem.

 

Závady škrtící klapky

Tato závada se projevovala dlouhodobě. Nejdříve vozidlo na křižovatce ztrácelo volnoběžné otáčky a motor měl tendenci zhasínat, a tak jsem musel neustále sešlapávat plynový pedál. Myslel jsem tehdy, že je to natankovaným špatným palivem a proto jsem začal čerpat dražší benzín. Závada se objevovala občas, ale vždy se projevovala stejně. Proto jsem vyměnil veškeré filtry a zapalovací svíčky a kabely, zkontroloval rozdělovač, ale nepomohlo to. Poté jsem chtěl jednoho dne ráno nastartovat auto, ale motor si pouze "škytl" a zhasnul. Podařilo se mi to pouze pod sešlápnutým plynem, jinak motor opět zhasnul. Proto jsem takto jel do servisu. Za jízdy otáčky držely a vozidlo jelo normálně. Na volnoběhu za jízdy otáčky držely také, ale pokud se z vozidlem mělo zastavit, motor zhasnul. Zastavování byla kombinace pravé nohy, která dupala na brzdu a současně přidávala plyn a pak úplné dobrždění na místě se muselo dělat přes ruční brzdu, ale stejně několikrát motor úplně zhasnul. Jakmile se ohřál na provozní teplotu, otáčky začaly držet, ale kolísaly. Když jsem zapnul světla anebo klimatizaci, otáčky šly směrem k nule! Vozidlo se připojilo na VAG a zde se zjistilo, že je špatné čidlo teploty motoru, které ukazovalo teplotu motoru na počítači 54°C, avšak motor měl teplotu již 100°C a ventilátor se začal točit. Došlo k výměně tohoto čidla za 930Kč. Poté se znovu vozidlo připojilo na VAG a "Vasila", neboť závada stále nebyla vyřešena! Zde se nakonec objevila chyba ve škrtící klapce. Je zajímavé, že tato chyba se neukázala při 1. připojení. Škrtící klapka stojí nová 12.000Kč a takovou sumu se mi rozhodně dávat nechtělo. Proto jsem obtelefonoval několik vrakovišť s výsledkem, že cena by byla 2500-4000Kč. Nakonec jsem škrtící klapku sehnal za cenu 2000 Kč. Po této výměně opět vozidlo fungovalo. Je třeba odpojit autobaterii a po výměně ji zapojit, aby škrtící klapka dostala nové údaje a znovu se nastavila. Pokud toto nelze, musí se to udělat přes počítač. Celkem jsem strávil tímto tři dny po servisech a celkem oprava vyšla na 6348 Kč. Od této závady uplynulo hodně let a s vozidlem jezdím bez problémů.

 

Závada se rovněž projevuje, že vozidlo nastartuje pouze pod plynem a puštěním nohy z plynového pedálu motor zhasne.

 

Čištění škrtící klapky

Vypněte motor vozidla a zajistěte ho před pohybem. Škrtící klapka se nalézá pod tělesem vzduchového filtru. Aby mohla být přístupná, musíte nejdříve demontovat gumové těsnění (viz. první obrázek), které je uchyceno na liště. Tuto těsnění vytáhnete směrem nahoru. Dále musíte demontovat celé těleso vzduchového filtru. Polo může mít dvě rozdílné uchycení tohoto tělesa. Buď pomocí rychloupínacích spon, které otevřete a sundáte ven víko a poté odšroubujete šrouby uvnitř tohoto tělesa anebo je toto těleso uchyceno s horním víkem šrouby, tak jako u vozidla mého. Takže na víku uvidíte celkem osm křížových šroubů, ale budete demontovat jen ty, které mají u sebe znázorněnou šipku výrobcem - budou tedy pouze čtyři. Tyto šrouby demontujte a vyndejte úplně ven. Bude také zapotřebí demontovat trubku od sání vzduchu, která je uchycena k tělesu vzduchového filtru jedním křížovým šroubem. Dále do spodní části tělesa vede hadice odsávání klikové hřídele - tu pouze vytáhnete ven. Po těchto krocích můžete celé těleso vytáhnout směrem nahoru a spatříte škrtící klapku s ovládáním. Tato škrtící klapka je uchycena nad blokem motoru pomocí čtyř hvězdicovitých šroubů. Pokud není nezbytně nutná její kompletní demontáž, připravte si netřepivý hadr a čistící přípravek (např. sprej na brzdy) a důkladně odstraňte zakarbonovaný vnitřek klapky. Důkladně vše vytřete dosucha a zpět vše namontujte zpět. Nezapomeňte na nasazení všech hadic!

 

Autor

předseda SantaLuck


Fotogalerie

p1
p2
p3
p4
p5
p6
p7
p8

Upozornění

Veškeré informace a fotografie uvedené na těchto stránkách podléhají autorským právům. Jakékoliv kopírování a šíření bez souhlasu Volkswagen Polo clubu může být považováno za protiprávní. Z tohoto důvodu vždy zažádejte o individuální povolení. Volkswagen Polo club nenese žádnou odpovědnost za jakékoliv případné škody v souvislosti s využitím uveřejněných článků. Články byly sepsány jednotlivými členy nebo jinými osobami za základě jejich dobré vůle bez odborného vzdělání v automobilovém oboru.

Přihlášení